محمد خسروی پور(حقوق مردم)

هر انسانی این حق را دارد که با حقوق خود اشنا ی داشته باشد.

هر انسانی این حق را دارد که با حقوق خود اشنا ی داشته باشد.

سعی میشود مسائل حقوقی که مردم نیاز دارند را بگویم

۴ مطلب در تیر ۱۳۹۶ ثبت شده است

حبس تعزیری حبسی است که متفاوت با حبس حدی (یعنی حدود الله) است و در اختیار حاکم است. گاهی حبس تعزیری مقابل حبس تعلیقی است که در مورد متهم اجرا نمی‌شود. اما حبس تعزیری اجرا می‌شود و نوعی تأدیب به‌شمار می‌آید که طبق شرع و ماده ۱۶ قانون مجازات اسلامی جمهوری اسلامی ایران به نظر حاکم واگذار شده‌است.

این نوع حبس برای جرائمی در نظر گرفته می‌شوند که ریشه شرعی دارند و اعمال حرام محسوب می‌شوند اما مجازات معینی در شرع برای آن‌ها تعیین نشده‌است. بر خلاف یک باور رایج، حبس‌های تعزیری قابل فروش نیستند.بلکه قابل تبدیل به جزای نقدی می باشد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ تیر ۹۶ ، ۱۱:۳۵
محمد خسروی
رأی قطعی است که مراحل بدوی و تجدیدنظر را گذارنده باشد، یا به دلیل انقضای مهلت تجدیدنظرخواهی قطعیت یافته باشد و یا اساساً قابل تجدیدنظر نبوده و با صدور از دادگاه بدوی طبق قانون قطعی تلقی گردد.
رأی قاطع دعوی رأیی است که با صدور و قطعیت آن، دعوی مختومه گردد. در خصوص آراء باید توجه داشته باشیم که همه احکام صادره از دادگاه رأی قاطع دعوی تلقی می‌شوند، زیرا صرفنظر از اینکه به نفع خواهان یا خوانده باشند، دعوی را فیصله می‌دهند، لذا اصطلاح قاطع دعوی بیشتر در مورد قرارها به کار می‌رود. در حقیقت در یک تقسیم بندی قرارهای صادره ا محاکم به قرارهای قاطع دعوی و قرارهای غیرقاطع دعوی یا قرارهای مقدماتی (تمهیدی) تقسیم می‌شوند. قرارهایی مثل قرار رد دعوی، قرار عدم استماع جزء قرارهای قاطع دعوی هستند زیرا پرونده قضایی را مختومه می‌نمایند، هرچند که خواهان می‌تواند دعوی خود را مجدداً تکرار نماید. ولی قرارهایی مثل قرار کارشناسی، قرار استماع گواهی گواهان، قرار اتیان سوگند، قرار معاینه و تحقیق محلی در زمره قرارهای اعدادی و غیرقاطع دعوی قرار می‌گیرد.
رأی نهایی، رأی است که با گذراندن مرحله فرجامی و یا انقضای مهلت فرجامخواهی، قابل اعتراض نباشد و یا اساساً قابل فرجام نباشد.
لذا رأی قطعی اگر قابل فرجام نباشد، نهایی هم محسوب می گردد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ تیر ۹۶ ، ۰۷:۳۲
محمد خسروی

1) قراراعدادی یا قرار مقدماتی: این نوع از قرارها که در جهت رسیدگی به دلائل یکی از اصحاب دعوا و مهیا ساختن پرونده برای صدور حکم و احراز واقع صادر می شود قرار اعدادی یا مقدماتی نامیده می شود. مقصود از آن احراز صحت و سقم ادعا و بررسی ادله ابزاری و گاه ادله قرینه ای است.

2) قرار نهایی: قراری است که دعوا را در حدود موضوع خود خاتمه دهد و دادرس با صدور آن به نوعی فارغ از رسیدگی می شود را قرار نهایی گویند. این نوع قرارها بدون ورود به ماهیت دعوا صادر می گردد و پرونده را از دادگاه خارج می کند. این قرارها غالبا به دنبال ایراد خوانده مانند ایراد به اهلیت و با سمت خواهان... صادر می شود و گاه بنابر تقاضای خواهان مبنی بر استرداد دادخواست یا استرداد دعوا صادر می گردد.
3) قرار موقتی یا قرارهای توقیفی: این نوع از قرارها برای حفظ حقوق یکی از اصحاب دعوا یا برای جلوگیری از تضیع حقوق آنها صادر می شود و در اصل دعوا تاثیری ندارد. مانند قرار تامین خواسته، قرار تامین خواسته از اتباع بیگانه، قرار دستور موقت، قرار توقیف عملیات اجرایی، قرار تاخیر اجرای حکم در اعتراض ثالث.
4) قرار تحدیدی: مستندا به ماده 729 قانون آیین دادرسی مدنی 1318 و ماده 515 قانون آیین دادرسی مدنی 1379 در موردی که موضوع تعهد عملی است که انجام آن جزء بوسیله شخص متعهد ممکن نیست، دادگاه می‌تواند به درخواست متعهدله در حکم راجع به اصل دعوا یا پس از صدور حکم، مدت و مبلغی را معین نماید که اگر محکوم علیه مدلول حکم قطعی را در آن مدت اجرا نکند مبلغ مذکور را به ازای هر روز تاخیر به محکوم له بپردازد و یا در حکم قید شود که چنانچه ظرف دو ماه مبلغ حق کسب و پیشه و تجارت را تودیع نکرد حکم کان لم یکن تلقی گرد
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ تیر ۹۶ ، ۱۳:۴۱
محمد خسروی
- حکم همیشه از طرف دادگاه صادر می‌شود ولی قرار ممکن است از طرف دادگاه یا مدیر دفتر صادر شود.
- حکم قابل تجدیدنظر است، مگر قانون منع کرده باشد. در حالی که قرارها غیر قابل تجدید نظرند مگر قانون اجازه داده باشد.
- احکام ممکن است حضوری یا غیابی باشند اما قرار غیابی در قانون ذکر نشده است.
- درخواست اعاده دادرسی نسبت به قرارها جایز نیست و صرفا نسبت به احکام می‌توان تقاضای اعاده دادرسی نمود. (ماده 426 قانون آیین دادرسی مدنی)
- در احکام نیاز به تقدیم دادخواست و تحقیق است ولی در قرارها  تقدیم دادخواست شرط نیست و می‌تواند به صورت درخواست هم باشد.
 
وکیل دادگستری،وکیل پایه یک،دفتر وکالت،دفتر وکیل،وکیل خوب،بهترین وکیل،سایت وکیل

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ تیر ۹۶ ، ۱۰:۳۹
محمد خسروی